Resumen
Resumen:
Este artículo presenta la aproximación metodológica de una evaluación formativa
del modelo educativo de una universidad pública mexicana. El método integró tres
estudios en los que se utilizaron técnicas de análisis de contenido, grupos de dis-
cusión y estrategias psicométricas. Se desarrollaron dos cuestionarios: uno dirigido
a los estudiantes de etapa básica, que consta de 15 dimensiones y 115 reactivos, y
otro para los estudiantes de las etapas disciplinaria y profesional, conformado por
19 dimensiones y 133 reactivos. El primero se aplicó a 7,951estudiantes (31.8%
de la población) y el segundo a 8,018 estudiantes (20.71% de la población). Los
resultados muestran el proceso de identificación de los elementos críticos del modelo
y las ventajas de determinar procedimientos apropiados para orientar su mejora.
Abstract:
This article presents the methodological approach of a formative evaluation of the
educational model of a public university in Mexico. The method integrated three
studies using techniques of content analysis, discussion groups, and psychometric
strategies. Two questionnaires were developed: one with 15 dimensions and 115
questions, directed to students in the basic stage of their university education; and
another with 19 dimensions and 133 questions, for students in the disciplinary
and professional stages of their university education. The first questionnaire was
completed by 7,951 students (31.8% of the total population) and the second ques-
tionnaire, by 8,018 students (20.71% of the total population). The results show
the process of identifying the critical elements of the model and the advantages of
determining appropriate procedures for guiding its improvement.