Resumen
Resumen:
Este artículo se propone retomar reflexiones de Justa Ezpeleta sobre la educación
rural y sobre los vínculos entre políticas educativas y escuelas, a la luz del análisis de
dos programas educativos que, con financiamiento internacional, se desarrollaron
en Argentina: Programa de Expansión y Mejoramiento de la Educación Técnica
Agropecuaria (1980-1990) y Segundo Proyecto de Mejoramiento de Educación
Rural (2016-2020). Nuestros análisis, basados en la consideración de casos de dos
provincias en dos momentos históricos, surgen del encuentro entre las propias in-
dagaciones etnográficas y las contribuciones de Ezpeleta. Sus aportes nos permiten
pensar la complejidad de la construcción e implementación de los proyectos, aten-
diendo a los sujetos históricos que participan, las distintas escalas que involucran
y los procesos de control, resistencia y apropiación que suceden en el marco de
transformaciones estructurales y políticas.
Abstract:
This article aims to recover Justa Ezpeleta’s reflections about rural education and about
the connections between educational policies and schools, in light of the analysis of
two educational programs that were implemented in Argentina with international
funding: the Program for the Expansion and Improvement of Agricultural Technical
Education (1980-1990) and the Second Project for the Improvement of Rural Educa-
tion (2016-2020). The authors’ analyses, based on the exploration of cases from two
different provinces in two historical moments, arise from the convergence between
their own ethnographic research and Justa Ezpeleta’s contributions. The results allow
us to think about the complexity of the construction and implementation of the
programs, taking into account the historical subjects who are involved, the different
scales they imply and the processes of control, resistance and appropriation that take
place within the framework of structural and political transformations.